9 Sebab Hati Tidak Bahagia Yang Perlu Di Ketahui

Bila hati tidak bahagia jiwa mula jadi kacau bilau,fikiran mula tidak tenteram.Timbul la bermacam-macam hal seperti kemurungan,cepat naik angin,ingin melakukan sesuatu hal semuanya jadi tak menentu dan bermacam-macam hal lagi.Pernahkah anda merasainya,kenapa hal ini terjadi,mari kita lihat 9 Sebab Hati Tidak Bahagia Yang Perlu Di Ketahui.

                                    
1.Pemarah
Paling mudah dikesan  dan dapat di lihat dalam diri manusia.Orang bersikap seperti ini biasanya sukar mendapat teman.

2.Pendendam
Orang bersikap sebegini biasanya akan mencari peluang untuk membalas dendam hatta iaitu secara kecil-kecil manapun seperti menyakitkan hati atau tempelak orang yang di dendaminya itu.

3.Hasad Dengki
Amalannya akan hangus akibat  hasad dengki yang di milikinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.Jauhkanla hasat dengki mendengki sesama insan.

4.Bakhil
Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta,kesenangan,pangkat dan sebagainya yang dimilikinya.Contohnya bila ada yang inginkan
pertolongan,suka memberi alasan dengan mengatakan tiada duit.Allah sayangkan orang yang bersifat fasik tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil.Walaupun fasik,pemurahnya itu masih memberi manfaat kepada orang lain.

5.Tamak
Orang yang tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya.Ibarat meminum air laut,walau berapa banyak pun tetap tiada habisnya.Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6.Tidak Sabar
Sekiranya hal-hal kecil pun manusia seperti ini  tidak dapat bersabar ini kan pula pada hal-hal yang lebih besar dan mencabar.

7.Ego
Ibu segala mazmumah ia membuatkan seseorang paling tidak tenang.Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut batin dan zahir.

8.Riak
Terseksa sendiri kerana mencari-cari peluang untuk mereka di puji.Sentiasa berlakon di depan orang.Jika mendapat pujian ia akan menambah amalnya,jika di keji ia akan mengurangkan amalannya.Apa yang di lakukannya bukan kerana keikhlasan.

9.Cinta Dunia
Tidak dapat menderita,dapat pun menderita.Kerana bila sudah dapat sukar untuk menjaganya.Berharta tidak mengapa tetapi dapat dapat mengawal hati jangan terlalu cinta pada harta.Bila mati cuma amalan dan doa anak-anak yang soleh dan solehah jadi penentu. 

Puaskan Isteri Di Ranjang...!!!
Mencari Kerja Di Rumah...!!!

3 ulasan :

Nora Karim berkata...

Semuanya yang negatif... cam mana nak bahagiakan? so kena sentiasa positif...

minah sEmpooOT berkata...

thanks share dis interesting info

Unknown berkata...

sama2....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
==>> TERIMA KASIH DI UCAPKAN KERANA MEMBACA BLOG INI,,,Klik LIKE... ! UNTUK SUPPORT PAGE INI,,,