Cara Menjaga Mata Dari Radiasi Komputer

Mata merupakan organ yang paling berharga buat kita.Tetapi tahukah anda Cara Menjaga Mata Dari Radiasi Komputer mengenai pengaruh sinar radiasi yang dipancarkan dari monitor yang akan menganggu kesihatan mata seseorang. 


Berikut terdapat beberapa cara untuk mengatasi kelelahan dan ketegangan mata di saat bekerja di depan monitor.Semoga dapat memberikan manfaat dan juga menjaga pancaindera kita yang paling utama ini.

1) Jgn terlalu dekat dgn mnitor ( Minimal jarak dengan mata +- 75CM)

2) Cahaya 

  • Elakkan menggunakan komputer dalam ruangan yang terlalu terang ia boleh menyilaukan mata.
  • Elakkan dari ruangan yang terlalu gelap ini akan membuatkan daya penglihatan menjadi lebih fokus dan seterusnya dapat memenatkn mata.
3) Gunakan filter monitor- untuk mengurangi sinar yang menyilaukan dan radiasi yang dipancarkan.boleh gunakan filter glass monitor.

4) Masa menaip gunakan font yang cukup besar atau zoom supaya kelihatan lebih jelas,ini dapat mengurangkan keletihan pada mata. 

5) Rehatkan mata buat seketika.Pejam atau kedipkan mata ataupun semasa menghadap komputer kedipkan mata banyak kali ini dapat menjaga mata anda supaya sntiasa lmbab dan kering. 

6) Bila mata terlalu tumpu pada monitar cuba alihkan pandangan anda seketika ini bertujuan untuk menyegarkan mata anda. 

7) Periksa kacamata atau contact lense yg anda gunakan.Kemungkinan power naik tanpa sedari,ini akan menyebabkan mata anda bekerja lebih kuat dari biasa. 

 Semoga info ini dapat memberikan manfaat untuk melindungi pacaindera anda...

Puaskan Isteri Di Ranjang...!!!
Mencari Kerja Di Rumah...!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
==>> TERIMA KASIH DI UCAPKAN KERANA MEMBACA BLOG INI,,,Klik LIKE... ! UNTUK SUPPORT PAGE INI,,,