Cara Memilih Isteri Menurut Islam

Entry ini bertujuan memberi panduan mengenai Cara Memilih Isteri Menurut Islam.Kerana islam telah pun mengajarkan kepada umatnya untuk berhati-hati dalam memilih pasangan hidup pada kehidupan berumah tangga agar kekal hingga ke akhir hayat.Lihat panduan di bawah ini.

                         
Salasilah Yang Baik

Dalam memilih istri, islam mengajarkan kepada kaum lelaki muslim untuk memperhatikan salasilah keturunan calon isteri. Rasulullah menganjurkan untuk memilih isteri dari keluarga yang memiliki sifat terpuji kerana dapat membentuk kriteria yang baik pula pada anaknya.

Dari Segi Sosial

Selain memilih isteri yang yang berasal dari keturunan yang baik, islam juga menekankan untuk memilih isteri dari segi sosial yang bersih,kerana ia akan mempengaruhi perkara-perkara yang baik kepada wanita tersebut. Sebaliknya islam melarang kaum lelaki untuk memilih isteri yang tidak baik iaitu dari segi sosialnya.

Taat terhadap ajaran agama

Wanita yang berasal dari keturunan yang baik-baik dan di besarkan dalam keluarga yang beriman akan menjadi wanita taat pada ajaran agama. Wanita seperti inilah yang dapat mendidik anak-anaknya dengan didikan terbaik sesuai dengan apa yang diajarkan oleh islam.


Puaskan Isteri Di Ranjang...!!!
Mencari Kerja Di Rumah...!!!

2 ulasan :

Hafiz Ghani berkata...

ade lagi ke wanita mcm ni sekarang.... hope Allah pertemukan aku dgn wanita mcm ni.,.. hehehe walaupun aku tak sebaik mane pun>>>

Unknown berkata...

ada lg wanita mcm ni,cuma kita x tahu je,sbb lum bjumpa,mna tau ti cik sengat dpt pompuan mcm ni,bhagia uma tngga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
==>> TERIMA KASIH DI UCAPKAN KERANA MEMBACA BLOG INI,,,Klik LIKE... ! UNTUK SUPPORT PAGE INI,,,